Klinika Sfora

Kardiologia

W naszej klinice uzyskacie Państwo możliwość kompleksowej diagnostyki i
opieki nad zwierzęciem z chorobą serca. Wykonujemy m.in.:
– badanie echokardiograficzne (tzw. „echo serca”)
– badanie elektrokardiograficzne (EKG)
– zdjęcie rentgenowskie klatki piersiowej (RTG)
– pomiary ciśnienia krwi
Oferujemy również możliwość hospitalizacji i prowadzenia intensywnej terapii
pacjenta kardiologicznego.

Badanie echokardiograficzne – tzw. echo serca, jest nieinwazyjnym badaniem obrazowym, za pomocą którego można zobrazować morfologię serca, czyli obraz anatomiczny narządu, oraz ocenić jego pracę. Badaniem echokardiograficznym można rozpoznać wady wrodzone serca, choroby nabyte mięśnia sercowego i
zastawek, zmiany nowotworowe w obrębie serca i głównych naczyń, a także choroby worka osierdziowego. Uwaga! – każdy szmer wysłuchany przez lekarza pierwszego kontaktu stanowi wskazanie do badania echokardiograficznego serca.
Koty takich ras jak ragdoll, maine coon, devon rex, sfinx, norweski leśny, brytyjski i szkocki zawsze powinny być przed zabiegiem w znieczuleniu poddane temu badaniu przesiewowemu. Znacząco zmniejsza to ryzyko nieprawidłowej reakcji na standardowo stosowane anestetyki.
Badanie elektrokardiograficzne – tzw. EKG, pozwala na zapis czynności elektrycznej serca. Można dzięki niemu rozpoznać arytmie i zaburzenia przewodzenia w obrębie tego narządu. Wykonanie EKG jest wskazane u każdego
pacjenta u którego planowany jest zabieg w znieczuleniu ogólnym. Pozwala to anestezjologowi uzyskać informacje o rytmie serca i istnieniu potencjalnych arytmii. Wspomniane wiadomości są istotne z punktu widzenia doboru właściwych leków podczas znieczulenia. Badanie to trwa krótko i jest całkowicie bezbolesne.
Pomiar ciśnienia krwi – wykonujemy za pomocą aparatu dopplerowskiego (Parks). Badanie to jest bardzo istotne w leczeniu kotów. Nabyte choroby serca u tych zwierząt wynikają z innych chorób ogólnoustrojowych, takich jak pierwotne
nadciśnienie tętnicze, nadczynność tarczycy i przewlekła niewydolność nerek.
Zmniejszenie nadciśnienia, jako przyczyny zmian sercowych, znacznie poprawia rokowanie. U psów badanie ciśnienia krwi ma istotne znaczenie w przypadkach niewydolności serca. Pomiar ciśnienia u pacjentów w trakcie znieczulenia wykonywany jest w standardzie.
Badaniem RTG klatki piersiowej można wykryć wczesne zmiany zastoinowe w krążeniu płucnym, które nieleczone mogą rozwinąć się w pełnoobjawowy obrzęk płuc. Pozwala ono także odróżnić chorobę serca od chorób układu oddechowego.
Dzięki zdjęciom RTG możemy również rozpoznać przyczynę kaszlu u psa i zdiagnozować powiększenie sylwetki serca.

Lek. wet. Karolina Kruk-Szczepańska
Lek. wet. Aleksandra Czajkowska